Type
|
Staverse Jol
|
Land van herkomst
|
Nederland
|
Bouwjaar
|
Eerste houten versie rond 1900,
huidige ijzeren versie rond 1930
|
Werf
|
IJzeren
romp door onbekende werf uit Winsum, Groningen
Kajuitbouwer
onbekend, overgeplaatst van houten romp op ijzeren romp door Fa. Postma,
Grou, Friesland
|
Vorm onderwaterschip
|
Plat met scheg
|
Besturing
|
Helmstok, aangehangen roer
|
Oorspronkelijk gebruik
|
Vanaf ca 1900 vissersboot, vanaf
ca 1920 jacht
|
Stichting Stamboek Ronde en
Platbodemjachten
|
Geregistreerd 1976 / 1977,
penning in kajuit met nummer 1027
|
Bouwwijze
|
Overnaads geklonken ijzer
|
Maten
Lengte
|
6,35 m
|
Breedte
|
2,4 m
|
Diepgang
|
0,75 m
|
Stahoogte kajuit
|
Ca 1,5 m
|
Doorvaarthoogte gestreken mast
|
Ca 2 m
|
Doorvaarthoogte staande mast
|
Ca 10 m
|
Materialen
Spanten
|
Hoeklijn ijzer
|
Huid
|
IJzer
|
Roer
|
Eiken,
onderkant beschermd met ijzeren plaat
|
Dek
|
Eiken
|
Kuip en motorkap
|
Eiken
|
Kajuit
|
Eiken wanden, multiplex
kajuitdak over planken
|
Ramen
|
Patrijspoorten glas in koper, deur-
en kastruiten glas in lood
|
Interieur
|
Eiken vloer, luiken en kasten,
multiplex bodem in kooien, dacron matrassen
|
Ballast
|
Ca 150 kg lood in broodjes rond
de mast in de scheg
|
Motor
Merk en type
|
Sabb, inboard
diesel, type GG G07, nummer 30 D0
|
Bouwjaar
|
2000
|
Land van herkomst
|
Noorwegen
|
Vermogen
|
10 pk, 1 cilinder
|
Uitlaat
|
Nat met waterslot
|
Startwijze
|
Elektrisch met dynastart / handmatig
met slinger
|
Draaiuren
|
Ca 500
|
Plaatsing
|
Ingebouwd in kuip onder eiken
motorkap
|
Keerkoppeling
|
Sabb
|
Koelsysteem
|
Direct buitenwater, gefilterd
met wierpot, afsluitbaar
|
Brandstoftanks
|
1 cilindervormige tank bij
spiegel, gegalvaniseerd staal, inhoud ca 60 liter
|
Brandstofverbruik
|
Ca 1 liter / uur
|
Schroef
|
Drieblads brons, doorsnee ca 40 cm
|
Schroefas
|
RVS vetgesmeerd
|
Boordnet
|
1 x accu 12 V, bijgeladen via dynastart
|
Dynamo
|
Dynastart
|
Tuigage
Type
|
Gaffelgetuigd
|
Zeilen
|
Grootzeil ca 15 m2, fok ca 9 m2, kluiver ca 6 m2, materiaal Dacron
|
Zeilmaker
|
Onbekend, logo BS?
|
Verstaging
|
RVS voorstag, 2 RVS wanten met
RVS spanners
|
Mast
|
1 houten mast ca 7,5 m, massief
verlijmd, strijkbaar
|
Strijkinstallatie
|
Handmatig via kluiverboom
|
Rondhouten
|
Houten giek, gaffel en
kluiverboom
|
Beslag
|
RVS
|
Blokken
|
Hout met ijzer beslag, conservering
met olie
|
Touwwerk
|
Geslagen Hempex (polypropyleen)
vallen, gevlochten polyamide schoten
|
Navigatie en veiligheid
Kompas
|
Ja
|
Brandblusser
|
Ja
|
Reddingsvesten
|
2
|
Touwladder
|
Ja
|
Navigatieverlichting
|
Stormlamp / zaklamp
|
Lenspomp
|
1 x hand, 1 x elektrisch
|
Ankers
|
2 x waarvan 1 met 20 m ketting
|
Anoden
|
2 aan weerszijden romp bij spiegel, 2 aan weerszijden roer
|
Wintertent
|
Kajuit- en kuiptent
|
Interieur
Stahoogte
|
1,5 m
|
Betimmering
|
Eiken
|
Kooien
|
2 inclusief waterbestendige matrassen
|
Verwarming
|
Allesbrander
|
Kombuis
|
2 pits gasstel
|
Gasbun
|
Onder BB bakskist in kuip
|
Hellingbeurten
2013
|
IJzer op roer
vervangen, kookhoek vernieuwd
|
2010
|
Romp onder
waterlijn stuk ingelast van ca 0,5 m2, rand kajuitdak met epoxy versterkt
|
2004
|
Matrassen en kooien vernieuwd
|
2002
|
Kajuitrand gelamineerd
|
2000
|
Motor, schroefas en schroef vernieuwd
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten